Czym jest rachunek zysków i strat w firmie i jak go wykonać?
Rachunek zysków i strat to ważny raport finansowy, który pokazuje wyniki firmy w określonym przedziale czasu. Celem tego dokumentu jest wykazanie, czy firma wygenerowała w tym czasie więcej zysków niż wydatków. Ogólnie rzecz biorąc, firmy powinny dążyć do zarobienia jak największej ilości pieniędzy przy jednoczesnym utrzymaniu niskich kosztów. Pomocne może być śledzenie zarówno dochodu brutto (całkowita kwota uzyskanych przychodów), jak i dochodu netto (różnica między przychodami a wydatkami).
Bilans zysków i strat dzieli się na dwie główne kategorie: operacyjne i inwestycyjne. Ważną częścią tworzenia rachunku zysków i strat jest identyfikacja wszelkich inwestycji, które przyniosły stratę. Odbywa się to zwykle poprzez odjęcie pierwotnego kosztu zakupu od bieżącej wartości środka trwałego. Jeśli składnik aktywów stracił na wartości, odzwierciedla to ujemną wartość netto firmy.
Czy warto sporządzić bilans zysków i strat w branży?
Firma powinna zarabiać tylko wtedy, gdy jest w stanie to robić, utrzymując i zwiększając swoją wartość netto. Zyski operacyjne nie powinny być większe niż całkowite wydatki, w przeciwnym razie firma podejmuje nieopłacalną decyzję.
Rachunek zysków i strat jest ważnym narzędziem dla kierownictwa do podejmowania ważnych decyzji. Menedżerowie mogą wykorzystywać informacje o rachunku zysków i strat, aby zdecydować, czy kontynuować inwestowanie w firmę, dokonywać przejęć lub ograniczać wydatki.
Rachunek zysków i strat – dla każdej działalności
Rachunek zysków i strat jest również ważnym wskaźnikiem kondycji finansowej firmy. Jeśli firma nie jest w stanie osiągnąć zysku, może grozić jej zbankrutowanie. Bilans zysków i strat jest ważnym czynnikiem w mierzeniu wyników firmy. Może być dobrym wskaźnikiem tego, jak dobrze firma działa i czy przynosi zysk.
Firma osiąga zyski lub straty poprzez swoją działalność. Rachunki zysków i strat przedstawiają różne aspekty wyników ekonomicznych firmy. Ogólnie rzecz biorąc, rachunki te odzwierciedlają dochody firmy (sprzedaż towarów i usług) oraz wydatki (wydatki) za określony okres lub za cały rok.