Zadania, na których powinieneś się skupić jako właściciel firmy
Rozwój firmy to zawsze wspaniała wiadomość dla jej założyciela, ale wraz z nim pojawiają się nowe wyzwania, takie jak zarządzanie większą sprzedażą, wzrost produkcji i utrzymanie większej liczby pracowników. Dlatego tak ważne jest, aby właściciel firmy wiedział, na których zadaniach powinien się skupić, aby nie stracić kontroli i mieć pewność, że codzienne funkcjonowanie firmy nie zależy tylko od niego.
Najlepszy przedsiębiorca to ten, który poświęca 80% czasu na strategię, czyli na poszukiwanie nowych obszarów możliwości i wszystkiego, co firma musi zrobić, aby je wykorzystać. Wymaga to umiejętności zarządzania, ale także innowacyjności i przywództwa. Oto pięć zadań, które należy wykonywać regularnie, aby je zrealizować, utrzymać się na właściwej drodze.
Określanie i monitorowanie strategii
Jako założyciel musisz mieć „stopy na ziemi i oczy na niebie”. Na tym właśnie polega strategia: na posiadaniu średnio- i długoterminowej wizji oraz przekładaniu jej na codzienne działania. Oznacza to, że trzeba się skupić na realizacji celów ogólnych i celów poszczególnych działów (np. marketingu i logistyki), na rentowności, na ewolucji rynku oraz na tym, jakie technologie pozwolą sprostać nowym wymaganiom konsumentów. Jeśli zamiast tego będziesz większość dnia na przeglądaniu faktur lub porządkowaniu magazynu, będziesz utrudniać pracę innym i staniesz się główną przeszkodą w rozwoju.
Buduj najlepsze zespoły
Zbuduj firmę, która będzie pracować dla Ciebie, a nie taką, która uniemożliwi Ci wzięcie urlopu lub skupienie się na strategii. Jedynym sposobem, aby to osiągnąć, jest stworzenie utalentowanego zespołu, który będzie zaangażowany w misję firmy i zdolny do samodzielności. Opracuj procesy robocze, deleguj obowiązki i stwórz przejrzyste schematy organizacyjne, aby promować pracę zespołową. Jako lider masz za zadanie wspierać dział zasobów ludzkich w poszukiwaniu i rekrutacji najlepszych talentów na rynku, a także utrzymywać otwartą postawę komunikacyjną, aby wysłuchać wszystkich sugestii i opinii. I w miarę swoich możliwości rozpieszczaj swój zespół.
Zadbaj o najważniejszy kapitał firmy: swoich klientów.
Bez klientów nie ma biznesu. Nie tylko dlatego, że nie byłoby dochodów, ale także dlatego, że nie byłoby powodu, by prowadzić działalność gospodarczą. Weź pod uwagę, że dla właściciela firmy jednym z głównych zadań jest śledzenie rozwoju rynku, wiedza o zmianach w zwyczajach zakupowych i konsumpcyjnych potencjalnych klientów, sprawdzanie, co robi konkurencja, oraz wiedza o tym, jak dobra jest obsługa klienta w Twojej firmie.
Innymi słowy, skup się na utrzymaniu lojalności obecnych klientów, aby stali się oni głównymi ambasadorami Twojej marki. W tym celu należy ściśle współpracować z działem obsługi klienta: słuchać uwag i sugestii pracowników, wymyślać atrakcyjne propozycje, aby zawsze mieć zadowolonych i entuzjastycznie nastawionych klientów.
1 thoughts on “Zadania, na których powinieneś się skupić jako właściciel firmy”
Comments are closed.
Oczywiście nie ma sensu żeby jako właściciel firmy zajmować się czasochłonnymi zadaniami takimi jak księgowość, którą można zlecić.